Siedząca praca? Uniknij rwy kulszowej i dyskopatii kręgosłupa w przyszłości.

Siedzący styl życia Polaków ma coraz większy wpływ na schorzenia i bóle kręgosłupa.

 

Mogę śmiało oszacować, że co trzeci pacjent zgłaszający się do mnie z bólem pleców, rwą kulszową lub dyskopatią cierpi z powodu zbyt dużych obciążeń kręgosłupa wynikających albo ze statycznej pozycji siedzącej w pracy i osłabienia mięśni stabilizujących plecy, albo z obciążenia wynikającego z ciągłego schylania się.

A to właśnie długiego siedzenia i pozycji zgiętej kręgosłup nie lubi najbardziej! W pozycji siedzącej bowiem bardzo trudno utrzymać jest naturalną dla odcinka lędźwiowego lordozę gdyż wymaga to mocnych i wytrzymałych mięśni oraz dużej samokontroli. 

W pozycji siedzącej dochodzi do dużego obciążenia krążków międzykręgowych  Działając jak swego rodzaju 'amortyzatory', krążki ulegają kompresji i uciskowi. Ponieważ naturalna lordoza ulega odprostowaniu, krążki uciskane są przez kręgi z przodu i zaczynają wysuwać się ku tyłowi, powodując uciski na nerwy, a konsekwencji dając objawy rwy kulszowej. W takich przypadkach potrzebna jest już rehabilitacja.

A można temu zapobiec- poprzez ruch oraz odpowiednie ćwiczenia, które w porę odciążą krążki i pozwolą im na regenerację!  W przeciwnym wypadku po kilku latach siedzącej pracy lub ciągłego schylania się możemy spodziewać się trwałych uszkodzeń i dyskopatii krążków międzykręgowych. A to będzie skutkowało bólem, sztywnością i dyskomfortem pleców.

 

Co robić aby zminimalizować ryzyko dyskopatii i rwy kulszowej? Oto kilka moich rad.

1. Zredukuj siedzenie do minimum (szczególnie po pracy!).

2. Rób częste przerwy w pracy. Wstań co 30 minut i zrób sobie krótki 1-2 minutowy spacer.

3. Co 30 minut wstań z krzesła i wychyl się kilkakrotnie w tył, wypychając biodra do przodu. Odciąży to krążki międzykręgowe. 

4. Unikaj pochylania się do przodu, a zamiast tego zrób wykrok w przód lub ugnij się w biodrach, utrzymując plecy prosto. 

5. Trenuj wytrzymałość mięśni grzbietu i brzucha. Regularnie, kilka razy w tygodni! Dobrym pomysłem jest pływanie, nordic walking, bieganie.

6. Odwiedź chiropraktyka lub fizjoterapeutę jeśli odczuwasz ból. Terapia manualna kręgosłupa pozwoli odblokować sztywne stawy między kręgami i odciąży krążki międzykręgowe.

 

Chcesz wiedzieć więcej na temat bólów kręgosłupa i jak sobie z nimi radzić? Sprawdź nasze filmy tutaj.

POWRÓT

WROCŁAW ul. Podwale 73/73A lok.24

KŁODZKO ul. Śląska 2

  info@chiropraktyka.wroclaw.pl

71 305 0109/ 730 107 807

©Copyright 2016 - Nowacki Chiropraktyka. All rights reserved. Realizacja: 3motion strony www wrocław